Skånesafari till Österlen

En solig dag styrde vi vår vita bil mot Österlen. Ett kort fikastopp på Önneköpsbageriet. Det är ett kombinerat bageri och Thai-restaurang, och här köpte vi med oss varsin thai rätt för länge sedan på väg tillbaka hem efter en annan Österlentur och intog dem vid Östra Ringsjöns strand.

Två övernattningar var bokade på Kuskahusen som ligger mellan Brösarp och Alunbruket.
Det kändes tryggt ur virussynpunkt att bo i en egen stuga, ägarna var mycket tillmötesgående och berättade att man desinficerar allting i rummen efter varje gäst.
Men var skulle vi äta? Det visade sig att det inte var säsong än, och de få ställen som var öppna, var redan fullbokade.
Vi lyckades boka Brösarp gästis med nöd och näppe, till nästa kväll. Så vi körde vidare mot Simrishamn och landade till slut hos Röken by Sonesson, där vi avnjöt en generös och fin fisk och en oxfilé.

Nästa morgon blev det frukost i det gröna, som vi hämtade Kuskahusens kök. En starfamilj underhöll oss medan vi åt i ett träd strax intill. Två små kycklingar skulle matas hela tiden. Och vi också.

Sedan gick vi en uppiggande promenad genom skön skog och återsåg Alunbrukets cafe och vandrarhem och hälsade på ägaren.

Nu var det dags att arbeta lite, så i fortsatt sol körde vi mot Kivik och besökte Svabeholms Kungsgård.  Där finns numera ett flertal olika butiker t ex Apotekarns och Bondens skafferi.
En engelsk trädgård genomsökte vi också, likaså deras cafe. Men blev inget fika där, istället fick vi en gofika  på Allé på  Österlen.
Sedan körde vi raskt vidare till  Gröna butiken på Orelund  där vi handlade vit sparris m m och jag välte ner en plastkupa som sprack.
Under den fortsatta färden landade vi på Petersborgs gård strax innan de skulle stänga för dagen. Där serverades vi ett stort antal lyxiga hemmagjorda senapssorter. De var noga med att poängtera att allt de sålde var lokalt tillverkat, inga italienska delikatessundantag  här inte!

En snabb vända på Kuskahusen och sedan direkt till Brösarps gästis dår vi fick en underbar svamprisotto som serverades i en klassisk mysig lugn gästgivarmiljö.

Sista dagen tog vi oss till Hallamöllan och njöt av den vackra miljön och lyssnade till ljuden från Skånes högsta vattenfall.

Lunch intog vi sedan på Madame Blå, deras galetter går inte av för hackor inte!

Sista stoppet blev hos Färg från Förr, där man snabbt färdas tillbaka minst 50 år i tiden. Vi botaniserade bland alla gamla ting och köpte med oss en burk med linoljefärg till vårt nya lilla växthus.