Sicilien 2016

sisiclien symbol 2
Siciliens symbol

Resan till Sicilien 2016

I slutet augusti åkte vi till Sicilien igen på semester.
Ovan syns Siciliens symbol, de tre benen representerar de tre hörnen på ön.
Sist vi var här var på vår bröllopsresa 2012, då vi startade den i Taormina och körde sedan upp längs med kusten till Rom.

Denna gång flög vi till Palermo via Rom, hyrde bil och upptäckte västra sidan av ön med Trapani och Erice. Sedan körde i tvärs över ön till Taormina med stopp i Cefalú och i Enna.
Från Taormina besökte vi en vingård på Etnas sluttning och tog båt ut till den eoliska ön Vulcano.
sicilien karta 2Vår resrutt i blått

Du kan läsa mer detaljer om vad vi bokade och priser under Praktisk information längst ner.

Palermo

Vi landade på Palermos flygplats, hämtade ut bilen via en evigt lång kö, frågade om det fanns några skador på den: nej nej det är en ny bil! Så vi började med att gå runt och inspektera den i mörkret. Efter en stund hade vi hittat 4 repor och en buckla, så vi kallade på personalen som dokumenterade dem och sa: ”det är ju bara små skador”. Ja ja, vi tänkte i alla fall inte betala för dem.  Sedan körde vi till vår AirBnb lägenhet i stadens västra utkant.
Tror att radiobilarna uppfanns i Italien, köra runt andra bilar, svänga tvärt in framför, bumpa så mycket som möjligt…

Där togs vi emot av Chiara som visade oss var vi kunde parkera gratis, och gav lite snabb info, hade skrivit ner mycket redan, innan hon stressade iväg på sin vespa för att hinna med sin fars födelsedagsfest. Det var varmt och gott i Palermo, med en liten havsvind som gjorde det drägligt.
Första dagen åkte vi in centrum med buss 101, strosade runt och hittade ställen att luncha på och fika. Staden är ju känd som maffians säte, men vi märkte inte av den:) Vi letade länge efter en förfallen kyrka som skulle ha open-air konserter, men när vi till slut hittade den, så var även det nerlagt.
Vi strosade längs hamnpromenaden och den lilla marinan La Cala, innan vi åkte tillbaka till lägenheten för att byta om.
Vi tog en ny buss in igen på kvällen. Vi hade  inte hade lyckats hitta ett ställe som sålde bussbiljetter än.  Plötsligt upptäckte jag via ögonvrån att 3 uniformsklädda personer förberedde sig för att gå ombord. Vi steg snabbt av i samma ögonblick innan kontrollanterna började gå runt. Just där vi steg av hittade vi en kiosk som sålde biljetter, så vi steg lagligen på  nästa buss, och upptäckte att en annan person gjort precis samma avstigning, biljettinköp och ny påstigning! Normal procedur här kanske?
Vi gick sedan ner mot marinan igen, letandes efter den restaurang vi hittat via Google och förhandsbokat via Tripadvisor:  Oste dello Stabile. I underbar miljö fick vi först lite ”tapas” och sedan den bästa grillade tonfisk vi någonsin smakat med en god Chardonnay till!
Slutligen återvände vi till busshållplatsen för att åka tillbaka till lägenheten. Dock stämde informationstavlan inte alls, bussarna hade tydligen redan slutat gå trots att de enligt tidtabell skulle gå ytterligare en timme. Så till slut vandrade vi tillbaka till restaurangen och fick beställt en taxi.
Andra dagen gjorde vi utflykt till Trapani, se nedan och tredje dagen påbörjade vi bilresan tvärs över Sicilien .

Trapani och Erice

Vi startade vår utflykt från Palermo till Trapani och körde västerut längs med kusten. När vi kommit någon mil, började en röd lampa blinka, och ett meddelande på italienska dök upp hotfullt på skärmen. Vi stannade och försökte tyda det, och kom fram till att det var sensorer för däcktrycket som slagit larm, Efter en snabb däckkoll, nollställde vi larmet och körde vidare. Vi såg aldrig  till det mer sedan.
Trapani är en stor hamnstad, där båtar mot Spanien m m avgår, och det var därifrån som Gudfadern seglade till USA.
I staden finns ett näs som utgör den gamla stadsdelen.
Där gick vi och strosade i solgasset, hittade en trevlig lunchrestaurang, Ai Lumi, strax innan de skulle ta siesta. Sedan fortsatte vi längre ut, beundrande de vackra fasaderna, tills vi kom till en liten badstrand.
Där träffade vi en speciell herre som ville guida oss runt mot en liten gåva, vi tackade nej, och återvände i sakta mak till bilen.

Efter min lunchöl  tog Carina över ratten, och vi letade oss upp mot Erice, som ligger 700 m ovanför Trapani. Efter ett tag slutade vi räkna hur många hårnålskurvor vi passerat. Carina kryssade av dem professionellt  en efter en!
Erice var verkligen en fantastisk by, placerad på en hög klippa, med oändlig utsikt. Här passade det bra med gelato och espresso!

Vi fortsatte sedan tillbaka mot Palermo, men tog en omväg via Monreale.  Återigen lyckades Google maps lura in oss på omöjliga vägar. Nästan framme tråcklade den in oss i nåt som liknade ett garage, men vägen fortsatte därinne via en 90 graders sväng och sedan brant uppför mellan trånga väggar. Det gick inte, däcken släppte, så vi fick vända och leta reda på en normal väg. Slutligen kom vi fram i mörkret till den restaurang vi siktat in oss på Taverna del Pavone.
Där skålade vi på vår 6-åriga förlovningsdag, och har återigen infriat att vi firar denna dag på en ö, då förlovningen skedde på Rügen!
14079529_10157246915955123_58895325308964681_n 14086184_10208863066087013_871900650667669632_o

Cefalú och Enna

Så lämnade vi Palermo och körde österut längs med kusten till Cefalú som vi hört skulle vara nästan lika vackert som Taormina.
Vi parkerade där gågatan tog över och den ledde oss sedan in i den gamla stadsdelen. På ena sidan reste sig berg snabbt, och på den andra skymtade havet då och då genom gränderna. Vi letade efter en rekommenderad lunchrestaurang, och hittade den nära havet.
Sedan fortsatte vi fram till havet, och fann en stor och livlig badstrand. Vi nöjde oss med att doppa benen i det sköna vattnet, innan vi återvände till bilen efter lite shopping.

Därefter körde vi tillbaka en mil mot Palermo, och svängde sedan av mot Catania och Enna.
Vägen dit gick genom ett bergigt vackert landskap på en bra motorväg, som mestadels var byggd på broar genom det kuperade landskapet. höga berg syntes överallt runt om oss.
Vi såg sedan Enna som en klippby på avstånd, och en ringlig väg ledde upp till denna märkliga stad,  Google map försökte återigen leda oss in till centrum, varvid vi hamnade återigen på gator som testade mitt sinne för bilkörning och marginaler till det yttersta.
Vi undkom till slut Googles grepp och hittade ett litet cafe.
givetvis tog de inte kort i denna gudsförgätna stad. Fick en beskrivning  på italienska var en bankomat kunde finnas.
Vandrade iväg kvarlämnandes Carina som pant, hittade ingen automat, Frågar i en bar, ny riktning anges. Hittar en med en stor lapp påklistrad. River loss den och visar upp den i baren. han läser lappen noga, och går sedan ut med mig på gatan, pekar uppför gatan, andra gatan till höger, säger han.
Går tillbaka till automaten och klistrar upp lappen igen, fortsätter enligt hans beskrivning, hittar ett postkontor, och på en sidogata bredvid, hittar jag till slut  en undangömd men fungerande automat.
Carina har börjat undra om jag skulle komma tillbaka, men jag betalar och så lämnar vi denna sovande stad med villande gränder och kör ner till autostradan igen och fortsätter ändra fram tills vi ser Taormina klättra på berget invid Messinasundet. Vi klättrar uppför med vår lånebil, hittar rätt gata trots att Google maps påstår att man inte kan köra in på den, och där står Graziana utanför sitt hus och välkomnar oss!

TaorminaPlaneta vingård Etna och Castelmola

Vårt boende i Taormina, ”Casa Loren”, visade sig var en dröm. Stort vardagsrum med balkong och makalös utsikt, ett sovrum, stort badrum och stort kök. Det ingick t o m frukost första morgonen.

14202694_10157278082855123_8648818971376964554_n 14183888_10157278082930123_8794440596129535778_n
Vi gick ut till Taorminas huvudgata, Corso Umberto till Piazza 9e Aprile och njöt av tillvaron, sedan hittade vi en restaurang Gambero Rosso som vi åt på förra gången, allt medan män gick runt och sjöng runt omkring oss.
Vi sov ut i Casa Lorens drömlika miljö, sedan tog vi linbanan ner till stranden Mazzaró, badade och tog ett glas vitt i samma strandbar som för 4 år sedan.
Näst dag hade vi bokat lunch och vinprovning på en av Planetas odlingar. Förra gången var vi på en gård utanför Noto, nu skulle vi till en annan på Etnas sluttningar.
Vi togs emot av en trevlig unga man som talade bra engelska. Tillsammans med en norditaliensk familj, två amerikanare och ett homosexuellt par från London (som vi språkade lite mer med)  skulle vi nu få göra en resa i vinlandet.
Han berättade utförligt om Planetas historia och deras vinproduktion inne i den gamla lokal som tidigare varit fabriken, man ser fortfarande de hål och kanaler där druvorna leddes in och ner i stora baljor där man trampade dem. Djupa hålor finns kvar där vinet jäste till färdigt vin. Man har renoverat lokalen jättefint, men inte lagt den nuvarande produktionen hit, då den numera ligger i tre angränsande naturreservat, så produktionen finns några km längre ner.
Vi fick sedan smaka 3 vita och två röda viner samt ett som han var speciellt stolt över: ett mouserande vin! Det enda på Sicilen, det var torrt och mycket gott.  Brut Metodo ClassicoSicilia D.O.C med 100% Carricante druva.
Efter detta bytte vi plats till deras matsal i grannhuset, och fick en mycket välsmakande siciliansk vegetarisk tre-rätters lunch med vin.
Efter allt detta provade vi att finna en direktväg till Castelmola via Google maps, men vi har inte haft mycket nytta av denna tjänst på Siclien. Vi hamnade på väg som krympte mer och mer, tills vi av hänsyn till vår hyrda bil,  försiktigt fick vända och valde den mer kända vägen dit via Fiumefreddo och Taormina.
Castelmola ligger ovanför Taormina och liksom tittar ner på den (som också ligger högt). Regnet som började uppe på Etnas sluttningar, upphörde plötsligt lagom till att vi lämnade bilen och gick på upptäcktsfärd i denna by, som av vissa betraktas som den vackraste av dem alla. Vi hittade tillbaka till det märkliga caféet vi besökt för 4 år sedan, Bar Turrisi. Förutom dess märkliga byggnad, smal och 4 våningar hög, så har de mycket ovanliga dekorationer överallt, liksom även på vissa bakverk och inredningsdetaljer.
Vi beundrade sedan utsikten, köpte en flaska Mandelvin (som är byns specialitet) i en tygaffär:) och återvände sedan till Taormina.

Volcano

Nästa dag körde vi norrut via Messina till lilla staden Milazzo, varifrån vi tog färjan ut till en av de Eoliska öarna, Volcano (som ligger närmast). Vi bokade plats kvällen innan, vilket var tur, vi var inte ensamma! Det tog tid att finna parkering i denna stad som var invaderad av människor och desas bilar. Vi jagades av olika vespor som ville visa vägen till speciella garage, men vi körde på Carinas idé och fortsatte lite till efter hamnen, och där kunde vi stå gratis.
Det var också lite svårt att hitta rätt byggnad för det bolag vi skulle åka med, det är flera stycken som trafikerar rutten, så man får vara ute i god tid.
Efter 50 minuters skakande i bärplansbåten, såg vi öarna torna upp sig, Lipari ligger strax efter Vulcano, sedan Stromboli längst bort (därför valdes den av Ingrid Bergman för sina hemliga kärleksmöten med Roberto Rosselini).
Vi gick bortom hamnen till den svarta stranden Baia Negro (undrar varför den har spanskt namn), där vi lunchade på en behaglig beach restaurang. Sedan hyrde vi solstolar och badade i det sköna turkosa havet.
Innan vi lämnade ön igen, passade jag på att bada i gyttjepölen, en ca 200 m2  stor plaskdamm I fanghi di Vulcano, där hett vatten porlade upp överallt i små öppningar (inte trampa där) och förde med sig svavelrik lera. Där satte jag mig och smorde in mig med geggan.  Sedan gick jag ut i havet på den lilla stranden Spiaggia Caldo och sköljde av mig, vattnet i denna strand är varmt också, varma källor rapar upp hett vatten överallt här. Carina påstod att jag var svavelosande  länge efteråt…
Vi avslutade dagen med att köra tillbaka till Taormina, och hittade en mycket trevlig restaurang nere i Giardini nära vattnet.

Isola Bella

Sista dagen ägnade vi åt relax. Tog linbanan ner igen till stränderna under Taormina, och gick ut till Isola Bella med vår picnic korg. Denna vackra ö som man vadar ut till på en smal sträng och tränger in sig bland alla andra och badar i varmt vatten. Botten är stenig, så badskor rekommenderas. Det finns ett museum högst uppe på ön som inte anses prisvärt. Ett glas vitt intogs sedan på ett av beach barerna, innan vi tog linbanan upp igen.

14079840_10157278082640123_3371110403185623883_n
Eftersom det var sista kvällen gick vi till den restaurang vi tyckte bästa om sist vi var här, La Cisterna del Moro. Den har bra mat, trevlig personal och vidunderlig utsikt över Messina sundet. Även här dök det upp musikanter som spelade och sjöng för oss.
Sedan gick vi ut på Piazzan del 9e Aprile igen, lyssnade på jazzmusikerna som spelade där, tittade på de duktiga porträttmålarna, innan vi gick upp till Grekiska teatern och försökte tjuvlyssna på Gianna Nannini som hade konsert där, men ljudet var för avlägset, så vi köpte en haklapp till Isabelles dop istället, som man vackert sydde hennes namn på.

Rom

På hemvägen hade vi 8 timmars stopp i Rom, så vi åkte in där till den ”berömda” sommarhettan. Vi fick erbjudande på flygplatsen att åka med en taxi för 15€ istället för att ta tåget för 14€, och då körde han oss direkt dit vi ville, vilket blev Piazza Venezia. Vi kryssade mellan svalkande husfasader till en lunchrestaurang Angelino Ai Fori nära Colosseum, som hade grönt tak och lite vind. Sedan fortsatte vi förbi Fontana di Trevi till Cafe Greco, där priserna är 4 ggr högre därför att miljön är gammal och klassisk, samt att servitörerna är klädda i frack.
14053677_10208910868962055_524551573254258522_o 14203312_10157278083865123_6771041664892220022_n
Men vi var i gott sällskap, Buffalo Bill hade varit där en gång med ”sina” indianer enligt en bild på väggen.
14141710_10157278084235123_8496739185384927088_n 14063873_10157278084365123_4265214803590151383_n

Sedan återstod bara att ta snabbtåget Leonardo da Vinci ut till Fiumicini airport igen, arrividerci Italia!

Praktisk information

Flyg

Köpenhamn – Rom med SAS.
2½ timme för 1000:- / person med en incheckad väska totalt

SAS verkar alltid vara försenade 1-2 timmar, likaså denna gång i bägge ritkningarna

Rom – Palermo med Vueling
En timme, 500:- per person med totalt en incheckad väska
Överraskande bra bolag från Spanien

Catania – Rom med Ryan Air
En timmes resa, 500:- per person med totalt en incheckad väska
Detta bolag blir bara bättre och bättre,håller tiden utomordentligt och mycket god mat ombord.

Rom – Köpenhamn med SAS
2½ timme för 1000:- / person med en incheckad väska totalt
Försenat igen, men vi klarade sista tåget till Helsingborg med ett nödrop. Onödigt varmt ombord, ingen frisk luft alls.

Hyrbil

Hyrdes via Economycarrentals
V
i hämtad den på Palermo flygplats och lämnade den på Catanias flygplats. Vi fick sicily by car som agent, som vi läst mycket dåligt om, men fungerade överraskande bra. Vi fick en Peugeot 204 diesel för ca 5000:- för alla 8 dagarna inklusive 2 förare.  Vi hittade lite repor i lacken vid hämtningen som vi fick dokumenterade av deras personal innan vi påbörjade redan.

Boende

Vi bokade bägge boendena via Airbnb som vi använt innan och som fungerar alldeles utmärkt!
I Palermo bodde vi lite i utkanten i ett lugnt bostadsområde i lägenhet Studio apartment “Ai Leoni” för 300:- / natt och gratis parkering.

I Taormina bodde vi centralt med vidunderlig utsikt i en vacker lägenhet Casa ”Loren” för 785-/ natt,  inkl frukost första morgonen och gratis parkering.

Färja

Vi tog färja från Milazzo till Volcano.
Bokades via OkFerries, man måste vara på plats och hämta ut biljetterna en timme innan, och det tar tid att finna en parkeringsplats. Vi körde förbi båthamnen och hittade gratis plats lite längre ut. Färjebiljetterna kostar 300:- per person t. o. r.
Man kör med ”flygbåtar” och färden tar ca 50 minuter.