Svemester i Blekinge juli 2020

Äntligen svemester!

För att hålla oss inom eventuella avståndsbegränsningar, hamnade vi i Blekinge och ett boende i Ronneby, det område där min mammas släkt växte upp, och på ett sätt jag också, eftersom jag och min bror Kåre tillbringade de flesta storhelger och somrar på släktgården  Stora Årsjömåla utanför Backaryd.

Men nu var uppsåtet att ha en liten mysig semester på 5 dagar tillsammans med de goda vännerna Per och Gittan!

Första stopp blev hos min bror Kåre och hans Ingrid i Sölvesborg i deras sommarhus, där de bjöd på en skön promenad följt av en god sommarlunch! Även ene sonen Marcus med dotter Nekiri var där.

Vi hade bokat  Villa Flora & Viola,  två bedårande hus mitt inne i Brunnsparken. Dock blev vi först besvikna när vårt rum som skulle vara ett trebäddsrum, visade sig vara ett dubbelrum med en tredje säng på tvären upphängd i taket. För att ta sig dit skulle man klättra på en ranglig stege:

Foto nr. 1 på TrebäddsrumSvårt att tänka sig om man måste ner och upp på natten…

När vi klagade fick vi genast ett annat rum som var i samma hus som Per och Gittans. Rummet genomsköljdes dock av en dålig lukt, som föreståndaren först trodde kom från en matta och som han därför tog med sig.
Men när vi gick in igen, så blev det tydligt att det var röklukt. Så nytt samtal och klagan, och löfte om att få byta rum nästa dag. Om vi hade varit rökare, hade vi nog bara njutit, men vi lyckades sova gott ändå.
På kvällen promenerade vi in till centrum längs med Ronnebyån  och letade förtvivlat efter en butik som kunde sälja Trisslotter (vi skulle skrapa 4 / dag nu under semestern). men hamnade bara i invandrarbutiker som sålda allt annat än lotter.

Sedan var det dags för kvällsmat. Det fick bli kombinerat regnskydd och matställe, vi hamnade på Bistro Bakgården för en enkel maträtt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter den första frukosten, som sköts av Mandeltårtans café, fick vi  löfte om att ett 3e rum skulle vara klart när vi kom hem från vår utflykt. Nyckeln erhåll vi med en gång, och personalen flyttade över över våra saker till det nya rummet medan vi var borta.

Frukostarna var det bästa av allt, allting nybakat i den s k ”Ladan” . Även bakverken till caféet  Mandetårtan bakades här och bars sedan över ”för hand” på snabba lätta fötter förbi våra känsliga näsor.

Vi inledde dagen med en liten rundtur, först ut till Ronneby hamn, Karöbåtens brygga, Ekenäs badstrand och sommarstad och sedan in till Ronneby.  Där gick vi en trevlig tur i ”gamla stan”, först till utställningen i gamla Kockumsverkens lokaler, sedan in i kyrkan där mina föräldrar gifte sig 1950 . Kyrkan har en hemska historia. 1564 gav svenske kungen Erik XIV order om att alla mellan Ronneby och Lyckeby skulle avrättas, även kvinnor barn. ”Vattnet i älven (Ronnebyån) var rött av blod av de döde kroppar”. De sista överlevande  försökte gömma sig i denna kyrkan, men alla kulhål i ytterdörren vittnar fortfarande om att de inte lyckades hålla stånd ens här inne! Varför blev de anfallna? Jo därför att de ville hellre ha danskt styre, men danskarna kom inte fram i tid.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sedan blev det en nostalgitripp till flygflottiljen F17, som både jag och Per har minnen ifrån. Ronneby Bruk fick också ett besök, och där fyndade vi allihop.

Sedan dags för första längre utflykten, ända ut till Hasslö hamncafé.  Liksom alla ställen vi besökte, var man mycket noga med föreskrifterna för Coronasmitta.
Det smakade gott med sillamackor här i havets närhet.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sedan körde vi lite längre, förbi Karlskrona och upp till det märkliga samhället Kristianopel som är  Nordens första renässansstad. Från denna tid är den 3 km långa stadsmuren med bastioner, uppförd 1603–1606 efter italienska förebilder.

Kvällsmaten intog vi på Café Sött & Salt

När vi kom tillbaka till Villan, fanns alla våra saker snyggt inställda i vårt nya rökfria rum!

Vid nästa underbara frukost i välvillig solvärme, konstaterade vi samtliga att man sover SÅ bra här! Tyst och skönt.

Idag var det Karlskrona som stod på tur att invaderas av oss.
I väntan på en skärgårdstur, lunchade vi på Café Gelato.
Berömd för sin italienska glass, trots det valde vi lunchrätter, vilka de hade jätteproblem med att servera Carina och mig i rimlig tid.

Per, som fick sin rätt snabbt, gick i förväg för att ta plats i kön till skärgårdsbåtarna.  Men den önskade  turen var redan slutsåld, så det blev en glass i hamnen istället i väntan på nästa båt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Landstigning skedde vid marinmuseet, och sedan lite sightseeing innan vi nådde restaurang Vass och sammanstrålade med Gunilla och Anneli för en läcker kvällsmåltid på den flytande restaurangen,

Så blev det ändå sista dagen till slut. Den sol som trofast följt oss hela tiden, annonserade nu att den skulle göra paus på eftermiddagen. Men vi körde ändå till Järnavik för att där ta båten över till Tjärö! Det blev en lätt lunch i hamnen efter en promenad runt halva ön. Badintresset dog ut i takt med att mörka moln hopade sig på himlen.

Ett kort besök på Hoby backe, vars café råkade vara stängt idag trots infon på deras hemsida, men det gamla huset bredvid fyllt med antikviteter tilldrog sig vårt intresse. Lite fynd blev det där.

Sedan tog regnet över, men tillbaka på Brunnen, tog vi ett djupt andetag och missade alla skurar när vi tog vår tillflykt till restaurang Blekan med bland annat  goda pizzor

Sedan återstod bara en sista god frukost dagen därpå!

Per och Gittan körde direkt hem för att hämta hem sina hundar, medan vi först körde tillbaka till Hoby Kulle, där fiket nu var öppet!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Till slut styrde vi mot Hällestad där vi besökte Carinas mors syster Maj-Britt och hennes man Ragnar i en fin sommarstuga.
Där fick vi gofika medan Maj-Britt fyllde på med minnen från släkten i USA.