Carinas konstresa till Stockholm!

Eftersom Carina varit så duktig med sin konst, blev hon antagen till den jurybedömda utställningen på Stockholms Konstsalong 2023, vilket föranledde en resa för oss med fyra upplevelserika dagar, Vi tog Snälltåget upp, bästa tåget, billigt och lyxigt med restaurangvagn som man fick förboka och sedan välja bland olika rätter designade av Tareq Taylor. Man blev serverar vid bordet med riktiga bestick!
Men vi startade med att köra till Hässleholm och stiga på tåget därifrån, fyra timmar senare rullade vi in på Stockholms centralstation och hittade snabbt Hotel C som ligger bredvid stationen.

Sedan en middag på närbelägna Jensens böfhus innan vi promerade bort till Sergels torg för att gå på Stockholms Kulturhus/Stadsteater och avnjuta A chorus line, vilken förställning det var!
Nästa dag tog vi tunnelbanan till otroligt röriga Slussen, varifrån vi gick längs med en solig kaj till Fotografiska museet. Där väntade härliga bilder, men det som berörde mest var ”Santa Barbera av Diana Markosian, vars mamma flydde Sovjet med sin dotter, lämnande pappan kvar och försökte skapa ett nytt liv i Kalifornien med såpoperan Santa Barbera som ett ouppnåligt drömmål.

”I utställningen Santa Barbara, som öppnar den 17 mars på Fotografiska Stockholm, rekonstruerar Markosian de sista dagarna i det postsovjetiska Ryssland och familjens ankomst till USA. Det är också en berättelse om hur drömbilden av ett liv i Kalifornien, som det visas på tv, skiljer sig från immigranters verklighet. Utställningen Santa Barbara omprövar och utmanar gränserna för sanning, fiktion, dokumentärfilm och minnen.”

Sedan var det äntligen dags att ta oss till Konstsalongen dit Carinas sju tavlor hade transporterats med Postnord. VI hittade en buss, också den vid Slussen, som tog oss till ett utopiskt område som heter Nacka. Det var i ännu värre skick än Slussen, det såg verkligen utbombat ut!
Men mitt i detta hittade vi Lavalhallen och Stockholms Konstsalong, ett gammal spännande tegelhus,

Och därinne kunde vi genast se Carinas tavlor från ovan, en bland de 80 konstnärer som var med. Vi upptäckte även glädjande att en av hennes var såld!
Per Ahlander, en släkting till mig, kom också för att studera verken, som avslutning talade Joakim Alexandrie och delade ut årets priser.

Nästa dag fortsatte vi i konstens tecken. Tunnelbanan till Gamla stan tog oss till Djurgårdsfärjan som tog oss till Gröna Lund och vidare in på Liljevalchs konsthall och dess Vårsalong,
Den var stor och välfylld med människor och lite utmattade hittade vi ett cafe med dyraste mackan 95kr. Glassen nedan var ett konstverk i papier mache, ej lättäten.

På kvällen var vi inbjudna hem til min kusin Helenq som besökres av min kusin Maria och Kai på en god laxmiddag. Många tillfällen att prata gamla minnen.

Eftermiddagen tillbringade vi i Gamla stan, promenerade längs med Lilla och Stora Nygatan och fikade på lilla Cafe Krans med nybakade kanelsnurror.
Efter ytterligare en runda förbi Slottet, hamnade vi på italienska restaurangen Vapiano och firade med Prosecco och god mat.

Sista dagen innan avresan kl 16, hann vi med att besöka kusin Helena Edmans lilla guldsmedsbutik och avnjuta en del av hennes alster som hovleverantör, och även ta en titt in i hennes spännande verkstad.