Gotland 2007

GOTLAND Juli 2007

Under vecka 29 åkte Calle, hans kompis Brandi och jag till Gotland.
Ingen av oss hade nånsin varit på Gotland, vi tyckte det var dags att ordna till denna brist nu.
Det var mitt under den s.k. Stockholms veckan, då 08-jetsetet lämnar Båstad och kommer till Visby.

Vi åkte bil till Grankullavik på norra spetsen av Öland, och tog den nya färjelinjen därifrån.
Denna snabbfärja tar bara 2 timmar och kostar ca 1700:- för en bilfemma t.o.r.
Vi hade också bokat plats på Nordenstrands camping, som ligger 800 m utanför Visby ringmur, alldeles nere vid havet. En tältplats för 4 personer kostar i högsäsong 175:- , där är rätt ont om toaletter då, dusch ingår inte (poletter 5 kr / 3 min).

Alla bokningar gjordes via www.destinationgotland.se där man även kan boka stugor och andra boendeformer.

Gotland visade sig vara ett verkligen exotiskt ställe, överraskande positivt. Naturenoch oerhört fascinerande och speciell, Visby gammalt, välbevarat och lite gåtfullt spännande.
Gotlänningarna är vänliga, dialekten inte så svår.
Det nutida språket kallas gutniska eller gutamål. Numera talar de flesta gotlänningar en dialekt av svenska som kallas gotländska. Den har uppkommit genom att det gamla språket anpassats till rikssvenskan.
Fick efter ett tag en känsla av att det kanske finns likheter med isländskan, kanske är det så att bägge härstammar från fornnordiskan och bevarats genom den isolering som en avlägsen ö innebär? En del ord är rätt så lika, lambi / lamb (får), duri / dyra (dörr).

Tyvärr är det väl så att framför allt Stockholmarna har pressat upp priserna rejält på ön, vilket gör att det känns lite som en stor turistfälla alltihop.
När man kan få se ungdomar på Visby-stranden med 2000-kronors champagne som de bara använder för att spruta på varann, så undrar man lite… I alla fall har restaurangerna snabbt anpassat sig till dessa penningstarka ungdomar, och en mängd nöjesställen dykt upp både i Visby och på landsbygden, t.ex. står Fantomen som en docka utanför nya Serieland.
I Visby hamn har man just byggt ett After beach ställe, och anlagt en liten strand bredvid.

Att ta sig in i Lummelundagrotterna kostar 90:-, vi avstod eftersom de inte är så intressanta när man sett andra grottor, dessutom finns det nästan inga stalaktiter och stalagmiter kvar längre hörde vi.

Nästa gång vi åker till Gotland, så skall vi undvika värsta högsäsongen.
När den är slut åker många krogägare från Stockholm hem och stänger restaurangerna i Visby och priserna faller, och förmodligen urskiljer man då de ”riktiga” genuina ställena lättare.

1:a stopp på Brunnen i Ronneby för lunch. Semesterkänslan börjar infinna sig.    I färjekön (vi är 2:a därför att jag läst fel på tiden 1 timme) med fullproppad bil

Färjan ankommer in i viken på Ölands norra spets, Grankullavik.                                 En av Karlsöarna börjar synas utanför Gotlands kust

Visby i sikte! Man ser tydligt att Gotland ligger på en platå                                Stora torget 1:a kvällen, 08-tjejer klädda i de mest utmanande kläder
(bestående av koraller)                                                                                      strosade runt med sikte på någon av de evighetslånga köerna in till kändisställena.

Vi åt på Hamnkrogen, dyrt och dålig mat, vilket var rätt typiskt i Visby:               2:a kvällen godare kvällsmat utanför tältet med egenhändigt grillat.
vi som är från Skåne är vana vid rejäla portioner med kvalitetsskött
till rimliga priser. ”Mad i rättan tid…”

En dag åkte vi till Tofta där Cecilia, Joel och Magarethas alla barnbarnen hyrt     På torsdagen satte vi kurs norrut mot Fårö. Vi stannade till vid
en stuga. Vi fann dem på stranden, men strax började det att regna kraftigt.     Krusmynta-gården (där denna märkliga VW fanns, inlägg i miljödebatten?)
Snabbt uppbrott!                                                                                                   Därinne var allt dyrt och man villa ha 40kr för att visa upp sina örter!

Efter Kappelshamn hittade vi nära Rute ett stenugnsbageri med servering i ett växthus – exotiskt! Det var knappt skyltat dit och det låg avsides,
men var ändå mycket välbesökt. Dessförinnan utanför Kappelshamn, såg vi en skylt med Örtagård. Hoppades på kafé där, men det var en vanlig villa där man
odlade lite örter i och ville ha 40kr för att visa upp dem!

Typisk Gotländsk stenmur med nyfikna kor.                                                          Gotländsk väderkvarn

Färja till Fårö, gratis men långa köer i högsäsong, upp till 2 timmar.                     Framme vid norra kusten på Fårö där det finns gott om raukar.
Vi klarade oss med en halvtimme eftersom vädret inte var så bra just då.

En gammal fiskeby, nu övergiven men bevaras som museum

Endast klappersten och lågväxande vegetation klarar sig på denna vindpinade plats vid Langhammar.

Denna var nog störst. Landskapet är mycket kärvt här, vegetationen påminner om norrland.

På södra delen av Fårön var det helt annat klimat (knapp mil mellan norr och söder). Jättefin sandstrand vid Sudersand.

I kön för att åka färjan tillbaka.                                                                           På fredagen fyllde barnbarnet William 9 år, vi besökte en liten hamnkrog i Gnisvärd

Pittoreskt

LIten anspråkslös kyrka, samt en stuga som ser ut som ett drömhus.

Bakom gräset syns en familj på picnic med lådvinet på bordet                              Lummig trädgård och fina hus

Stugan de hyrde för 6000:-                                                                               William beundrar sin tårta

Visby by night                                                                                                   En av murens östliga portar med St Maria Domkyrkas torn i bakgrunden

Muren byggdes redan på 1200-talet och och är imponerande välbevarad.        Österport, som förbinder gågatan innanför muren med Gallerian utanför

På lördagen åkte vi till Tofta strand för att pressa lite, Mallorca-känsla infann sig.   På kvällen hade vi stämt möte med Mats och fick se lite annan del av staden
Där träffade vi på vännerna Mats och Yvonne (hon är gotländska)
och vi hittade ett ställe med After beach och lite raggae musik

Berömda ställen Gutekällaren och Munkkällaren, allt redan fullt vid 7 tiden.      Märklig restaurang ”Clematis” där man bara har levande ljus och uppträden
men riskerar att hamna i stupstocken utanför om man inte uppför sig…

Efter middag på Visby restaurang vid Stora torg hamnade vi på Club Skeppsbron för lite dessert och gott att dricka…

Sista dagen innan båten gick, strövtåg i Visby och fika på S:t Hans kafé i en gammal ruin.