When in Rome, 2016 april del 2

When in Rome, fortsättning

Så börjar vi på allvar vår semester.

Från HopOnHoppOff bussen såg vi bla a:

20160408_114507 20160408_115200
Coloseum                                                                             Circus maximum

20160408_115059 20160408_114522
Forum romanum

20160408_115223
C
ircus Maximum med Romulus och Remus

20160408_163835
Vi bodde när Piazza del Popolo, så vi passade på att besöka kyrkam Santa Maria del Popolo, som är med i Dan Browns bok.When in Rome - Santa Maria del Popolo

varifrån vi enkelt  tog oss med Spårvagn 2. I bakgrunden börjar den fina parken Villa Borghese.

20160408_173603-1
Detta måste vara Roms motsvarighet till Speakers corner.

H
är var det rostade kastanjer!

Björn passar på att fixa till sina glasögon

20160408_182044-1
E
n ensam apotekare utanför sin butik.

En utställning med verka av Toulouse Lautreck pågick just nu i Rom,
detta är en konkurrent ute på gatan. To louse or not to loose…

20160409_183217
En vacker innergård nånstans, utanför spelade en gatumusikant, så vi tog oss en tango här inne.

Kändes underbart att åter få se de vackra fasaderna med sin typiska gul-brun-rosa färg!

Sedan tog vi oss in till centrum nära Fontana di Trevi

When in Rome - Fontana di Trevi

Vi hittade en trevlig gammaldags restaurang med genuin mat, Ristorante Abruzzi. Där fick vi mycket god mat, medan den lite äldre  personalen gick och myste kring oss!
When in Rome - Ristorante Abruzzi  20160408_201921

When in Rome - Gregory's jazzclub IMG_0543
Efter detta fortsatte vi till Roms bästa Jazzclub, Gregory’s, där vi lyssnade till den fantastiska sextetten Emanuele Urso, “The King of Swing”, vilket drag alltså!!! Kolla själv på slutnumret!

When in Rome - Fontana di treviSom extranummer passerade vi Fontana di Trevi igen, men nu med vackert nattljus.

20160408_213137

Vi passerade också en udda restaurang som hade solparasoller över varje gäst

20160408_214436

Vacker gatuvy i trappan.

Lördagen använda vi till att besöka Piazza Navona igen, och avnjuta en lunch på Tre Scalini, innan vi fortsatte till en av de fina glassbarerna, Gelateria Don Nino, där glassen är som en mjuk smekning!

!IMG_0570  IMG_0572

På kvällen hade vi bokat en förställning med operaarior i Chiesa di S. Paolo entro le Mura. Vi promenerade uppför Via Nazionale och hittade en trevlig piano restaurang, där vi klämde en pizza m m

20160409_211454 When in Rome - Chiesa san Pauolo entro la mura
Mycket vacker sång av fyra duktiga solister och en liten orkester, vars välljud fyllde kyrkan!

Söndag, sista dagen
Efter en lugn start på dagen med frukost i vårt ”hem”, gav vi oss iväg för att ta oss till Trastevere, och gick som vanligt till den närbelägna buss och spårvagnsplatsen för att ta en buss direkt ner.
Medan vi väntade, började vi fundera på varför vi inte såg en enda buss eller spårvagn på det annars livliga torget.
Fler människor väntade som vi, när en kvinna kom fram och pekade på en skylt: 10 April 2016 är all trafik inställd mellan kl 7 till 14 på grund av Rom maraton!
Så det vara bara att börja gå, snart dök avspärrade gator upp överallt, och människor trampade svettiga fram längs gatorna, ofta upphämtade av ett ständigt flöde av ambulanser, av ljuden att döma.

20160410_141440 IMG_0580

Vi passerade Castello sant Angelo och ägnade åter igen en tanke åt Dan Browns spännande bok Änglar och Demoner, då vi nu sett flera av de platser som utspelar sig i boken och filmen.

When in Rome - TibernLättsam båt på Tiberns starka vatten.

20160410_162946  20160410_154000
Så kom vi fram till Tibern och bron som leder över till lilla ön Tiberina. På denna bro satte vi fast ett hänglås som vi fått av Carinas syster med våra namn ingraverade.
When in Rome - Tiberina

Det var nu 4 år sedan, skulle den finnas kvar?
Nej….alla lås var bortklippta tyvärr, men vi hade låst det ordentligt då och kastat nyckeln i Tiberns kraftiga famn, så vår lycka och kärlek var ändå förevigad!

Vi fortsatte så in i Trastevere, detta charmiga område för studenter och konstnärer. En lunch intogs där jag provade på en speciell rätt med grillad rökt ost, Scamorza. Gott men mäktigt!

Till slut återvände vi till Piazza Navona en sista gång, intog ett glas vitt vin på Tre Scalini, och hittade så plötsligt en buss som gick direkt hem! (lite Pepes bar-känsla där).

Vår värdinna hade rekommenderat en siciliansk restaurang strax intill där vi bodde, så vi gick dit.  Siciliainbocca, den ”Sicilianska munnen”. Mycket vacker inredning och så läcker mat!

When in Rome - Siciliainbocca

En risotto med smak av La Sicilia med citron och apelsin, vackert serverad!

På måndagen startade vi tidigt, tog buss direkt till Termini. Men där var det stopp, trots 1000 frågor och irrande hit och dit, gick det inte att hitta de flygbussar som vi funnit på nätet. Så vi fick ta en taxi ut till Ciampino (fast pris 30€, buss hade kostat oss 12€).
Vårt flyg med Ryan Air, var 1 timme försenat, hade inte gjort nåt om inte flygplatsen saknat sittplatser till alla och dessutom informerat om förseningen, men det undvek man.

Väl på Kastrup, tog vi bekvämt tåget till Helsingör, och efter en öl på Axel torv i den danska solen, blev det en hemfärd över sundet med Pernille och en räkmacka!