Budapest Nyår 2015/2016

Den 27e december 2015 åkte vi  återigen till Budapest, detta evenemang som nu blivit en fantastiskt trevlig tradition.

Denna gång åkte vi med vännerna Ralph & Eva, Eva & Totte och Ingvar & Anne.  Alla hade nu varit där en gång, Ingvar och Anne dock för många år sedan. Denna gång skulle vi stanna 7 nätter.

Resan startade på Sturup och vi åkte som vanligt med WizzAir. Denna gång hade vi bättre koll på handbagagets storlek, då de är petnoga med denna. Ralph och Eva passade på att ställa upp som fotomodeller, innan de äntrade planet akterifrån.
Eva & Totte  skulle dock inte flyga förrän nästa dag.

Efter 1½ timme  landade vi så på Ferihegy flygplatsen där en förbokad taxibuss hämtade oss för det facila priset av 10 € per par. Taxin körde oss förväntansfulla personer in till hotellet Papillon denna gång, Hotellet är vårt stamhotell som kostar 3-400 kr / rum och natt inkl frukost.
Det är ett familjehotell med två olika rumstyper, en del har fantastisk altan med utsikt över hela Budapest, det finns även restaurang och det ligger nära Donau (10 min promenad).
Området, Rozadomb, har en hel del bra restauranger och affärer och köpcentret Mammut ligger 10 minuter bort.
Spårvagn 4/6 ligger  bara 5 minuter ner, och den går sedan runt hela staden. Vi fick också lära oss av Ralph och Eva, att buss 91 som passerar strax ovanför hotellet och går över till Pest, är bra om man inte vill gå i Budas backar.

Vi promenerade sedan snart efter ankomst till närliggande restaurang MargitKert Etterem, där vi  lät oss väl smaka av hemlagad ungersk mat och vin plus en extra god Unikum med Plommon, allt medan de trogna musikerna spelade som vanligt sedan 30 år på sina violiner och cimbalon för oss med blandad och känd populär musik. Till allas överraskning, stämde plötsligt en äldre distingerad herre upp med välsång till en av de spelade melodierna.
Carina och jag spädde på underhållningen med att beställa en tango som vi dansade efter bästa förmåga på den tröga mattan.

Efter middagen promenerade vi över Margit-bron bort till närliggande Budapest Jazz Club, där vi efter lite trixande lyckades komma in i den överfulla lokalen. Där inne spelade en mycket duktig orkester Revesz  Richard Latin Trio med tre sjungande tjejer och en trio bestående av pianist, bas och fenomenal slagverkare.
Vilken rivstart på semestern!

Nästa dag tog vi oss bort till de judiska kvarteren, besökte den stora synagogan och hittade en del spännande annorlunda butiker, medan övriga sällskapet tog en buss igenom det socialt nedgångna området Magdolna. Jag fick för tillfället konvertera till Judendomen.
Varje plats i kyrkan hade en namnskylt, så kanske är det så att de har fasta platser, eller är det människor som donerat?
I  yttergården hittade vi ett monument över Raoul Wallenberg.
Vi skulle sedan sammanstråla på en restaurant som Ralph och Eva fått tips om, men som visade sig vara stängt.
Istället hittade vi en god judisk restaurang vid namn Köleves StoneSoup Restobar. Den var inrett i härlig retrostil, och jag fick en god Goulash där!

Efteråt  promenerade vi vidare i de judiska kvarteren och hamnade sedan utanför den gigantiska Istvan basilikan. Där pågick för fullt fortfarande julmarknaden med sina vackra bodar och läckra maträtter till tonerna av isdansmusik.

Men dagen var inte slut med detta! Efter lite vila promenerade vi återigen raskt uppför sluttningarna till gamla stan och då hade Eva & Totte hunnit ansluta.. Där, under hotell Hilton i djupa källarvalv i ett dominikanerkloster, hade vi ånya bokat vinprovning i Faust Wine Cellar. Där berättade Gabor initierat om alla de viner vi fick smaka. Vi hade som sist valt ett paket med fem olika ungerska viner, två vita, ett rose och två röda. Som avslutning fick vi också smaka ett rött dessertvin.

Efter allt vin, men ingen mat, gick vi över till Pierrot strax intill. Vi besökte samma resaurang för ett år sedan också.  Restaurangen är omnämnd i Michelin guiden och vi fick också mycket god mat! Men servitören var inte lika rolig och uppmärksam som året innan.

Dag 3 startade vi tidigt med Eva och Totte, vandrade upp till gamla staden och besökte Mattias kyrkan.

Därefter en snabb promenad över Erzebet bron och till Gerbeaud cafeét för en läcker och dyr lunchmacka.Vi sammanstrålade sedan med Ralph och Eva för åka spårvagn 4/6 bort till Blaha Luzja torget, där vi letade oss fram till restaurang Oinos, efter att först ha hamnat inne på en stängd saluhall, men därinne såg vi restaurangens namn på en vägg, så vi gick ut och rundade hörnan, och voila! Där fick vi mycket god mat och 1:a klass uppassning.När vi gick,stod hela personalen uppställd på rad och bugade och tackade!

Restaurangen var vald med tanke på dess närhet till Erkel Operan, där vi skulle avnjuta två operor i följd. Puccini skapade en konstellation som han kallade för Il Trittico, som består av tre fristående operor. En (Syster Angelica) hade vi reda sett i Maria kyrkan i Helsingborg, och nu var det dags för Manteln och Gianni Schicchi. Manteln var en otäckt spännande otro och mordhistoria på en flodbåt i Seine, medan den sista är ju mest känd för sin aria O mio babbino caro, och är som en lustig fars.

Ny dag nya utmaningar.

Vi inledde med  ett nyårbad där vi var i fjol, Lukasz badet, som vi fortfarande tycker är det bästa i Budapest. En stor utomhusbassäng, en simbassäng utomhus, och tre mycket varma pooler inomhus, plus bastu, ångbastu, isbad och en liten cafeteria.

Lite vila på rummet, sedan avfärd igen på linje 4/6 till en restaurang som heter Kispipa.
Även där mycket god mat, tror det är genomgående i Budapest! Därefter skulle vi alla gå på Madach  Szinhaz teatern och se på Joseph and the amazing multicolored dreamcoat, som Lloyd Webber skrev i ungdomsåren men sedan blivit så populär.
Så det blev uppiggande,glad och positiv musik med olika melodier på ett pärlband. Som vanligt klappade publiken i takt, som man gör i Ungern, för att sedan halvera takten och öka och om igen! ("Igen" är förresten det ungerska order för "ja").
Kvällen avslutades på en pianobar 50 m från hotellet.

På nyårsaftons morgon tog vi oss tillsammans med Eva & Totte spårvagnen 4/6 över bron och sedan spårvagn 2 till  Saluhallen där vi botaniserade ett tag, beundrande alla ungerska delikatesser vackert upplagda i mängder av små stånd, fortsatte upp på andra våningen där mängder av hantverk erbjöds.
En ny bordsduk och lite presenter införskaffades.

Därefter fortsatte vi via gå- och shoppinggatan Vaci Utca fram tillVörösmarty torget och Cafe Anna. Efter lite gnissel i kön, fick vi till slut inta ett bord.

Vi fortsatte sedan själva på den urgamla och vackraste tunnelbanan M1 upp till Hjältarnas torg. Där letade vi reda på vårt "stamställe" med inhemska langos med ungersk öl, smakade gott i kylan, men svårätet. En del av mitt pålägg, blev nyårsmat för duvorna!

Sedan var det dags att förbereda sig inför Nyårskvällen.
När alla var klara, möttes vi på vårt rum 46  fördrink.
Sedan kom två taxibilar och förde oss upp till gamla staden och hotell Hilton, där vi skulle fira in det nya året på deras Icon Restaurant.  Hilton hade bestämt att kvällens dresskod skulle vara black tie optional (smoking eller svart kostym) men märkligt nog såg vi åtminstone en person i t-shirt och jeans?

Efter en välkomstdrink blev vi på ett mycket förvirrat  sätt serverade den ena läckerheten efter den andra till tonerna av en  trio som spelade lågmält och behagligt i bakgrunden.

Serveringen klickade dock mycket denna gång. Först kom förrätten in,  långt senare dryckerna. Och när efterrätten levererats, upptäckte flera att de fått helt fel rätt!
Kvällen försvann dock snabbt i glada vänners sällskap och strax var det nära tolvslaget och dags för den traditionella champagnen! Egészségedre!

Vi hade förberett med egna glas och champagne, och tågade djärvt ut på Fiskarbastionen i stark kyla. Egészségedre igen!
Vi studerade stadens ljus och fyrverkerier som i år hade utvecklats mycket, nu fyrade man även av uppe där vi stod!

Sedan var det dags för dans! En trappa upp fanns ett stort dansgolv och ett mindre storband som spelade 80- och 90-talsmusik som det svängde om!
Till slut tvingades vi inse att festen var slut, och taxi kom snart och förde oss mot Papillon i den vackra nyårsnattens ljus.

Nyårsdagen gick i lugnets tecken!
Efter en lååång frukost, samlades vi i hotellentrén  för att påbörja färden upp till Budahills. Alla utom Eva & Totte promenerade bort till Szent Kalman ter, och vidare en bit till linje 60, som är en bergsbana (kugghjulsdrivet).
Väl uppe köpte vi biljetter till nerfärden på andra sidan berget, med den berömda tågbanan som sköts av barn.
Mycket folk var ute idag och strövade, vi fortsatte genom skogen tills vi efter en timme kom fram till en restaurang, där vi intog medhavd picnic intill värmande brasa.

Sedan travade vi ner till en av barntågets stationer i skogen. Vi var lite tidiga och för att hålla uppe värmen utförde vi "krigiska" svenska danser. När vi klev ombord så upptäckte vi till vår förvåning att där satt Eva & Totte! Vi hade ingen aning om deras planer för dagen, så det var en trevlig överraskning.
Väl nere med tåget och de honnörande barnen, tog vi så en spårvagn direkt hem till hotellet.
För att göra dagen fortsatt lugn, gick vi sedan bara enkelt bort till Margitkert Etterem igen, alltid lika gott och samma musik!
Denna gång fick iskall Unicum både inleda och avsluta middagen.

Sista dagen så, Ingvar och Anne, hade nu åkt en dag innan oss.
Så det fick bli bad igen, denna gång på Rudas med Eva och Ralph, övriga hölls sig lite "lugnare", och begav sig in i stan på liten shopping runda. Rudas hade lite krångligare system, tre typer av biljetter som gav inträde till olika delar. Sedan hamnade vi fel och hittade inga kabiner, utan fick lov att använda skåp och byta om i det "fria".
Rudas har mix för könen lördag och söndagar, endast kvinnor på tisdagar och endast män övriga dagar.
En rund bassäng med varmt vatten med vackert kupoltak, och runt denna fyra mindre pooler med olika temperaturer, den varmaste 42 grader! Vi fick inte ner hela kroppen i denna först,  men efter ett besök i en kall kall bassäng, så gick det mycket bättre... och oj vad det pirrade i benen!

Kl 16 var det sedan dags för alla att besöka Erkel Operan igen, denna gång för a se Mozarts Trollfjöjten. Det visade sig vara en barnföreställning, vilket passade oss utmärkt, vi var ju som barn i Budapest, och det blev lättare att förstå.

Som avslutning på dagen gick vi till restaurang Due Fratelli, när hotellet, som Ralph och Eva besökt innan. Här vämtade mycket goda italienska rätter och viner, avslutade med an Espresso doppio+ en Unicum.

Sedan återstod bara hemresan, kl  8.15 nästa morgon stod en stor taxi  och väntade på oss.

Ånyo, sicken Nyårsresa vi har haft tillsammans!
Tack alla kära vänner för en oförglömlig upplevelse!