Budapest Nyår 2014/2015

Den 29e december 2014 åkte vi till Budapest med vännerna Ralph & Eva, Eva & Totte, Gittan & Per och Matti & Anita. Bara Ralph hade tidigare besökt staden en gång för länge sedan, så Carina och jag fungerade som guider.

Resan startade på Sturup och vi åkte som vanligt med WizzAir. Dock blev det lite smolk i bägaren när mitt och Carinas  handbagage inte höll måttet så att vi tvingades punga ut med 350:- extra….förmodligen hade jag mätt väskorna i tum i stället för cm…

Efter 1½ timme  landade vi så på Ferihegy flygplatsen där en förbokad taxibuss hämtade oss för det facila priset av 12 € per par. Taxin körde oss förväntansfulla personer in till hotell Art´otel som ligger på Budasidan alldeles under Fiskebastionen. Vi hade inte valt det vanliga hotellet Papillon denna gång, eftersom vi ville lyxa till det under nyårsfirandet. Hotellet bokades via Booking.com och kostade ca 1300 SEK per natt med frukost. Hotellet är fullt med 600 konstverk av amerikanen Donald Sultan.

Efter lite andhämtning  fann vi snart  en väg som ledde oss direkt upp till gamla  stan via ett otal uppfriskande trappsteg.
Där uppe beundrade vi utsikten över Donau och Budapest i skymningsljuset. Vi promenerade sedan vidare nedför sluttningarna söderut, bort förbi hotel Papillon och in på restaurang MargitKert Etterem, där vi efter lång väntan lät oss väl smaka av hemlagad ungersk mat, allt medan de trogna musikerna spelade som vanligt sedan 30 år på sina violiner och cimbalon för oss med blandad och känd populär musik.
När vi skulle betala utbröt lite oreda då man vägrade dela upp notan till oss. Medan violinerna smäktade runt vår huvuden, försökte vi få ihop samma summa som de ville ha av oss!

Nästa dag startade vi tidigt, promenerade över Kedjebron och bort till Budapests stolta Opera i några minusgrader och till strålande sol.
På operan väntade en fantastisk uppsättning av Tjajkovskys klassiska julbalett Nötknäpparen. Den uppfördes i tre akter, och de två pauserna utnyttjade vi till att gå runt och beundra de vackra salarna och att dricka ett glas Tokajvin. I baletten ingick 69 duktiga barn som hade hårdtränat varje dag efter skolan sedan i september!
Därefter hittade vi strax intill en enkel restaurang där vi återigen fick  hemlagad god ungersk mat, goulash och paprika kyckling! Matti imponerade genom att strax svänga en 1.2 liters ölbägare, märkt Franz Josef, medan Totte gjorde ett nytt försök att få äta en riktigt stark Goulash.

Men dagen var inte slut med detta! Efter lite vila promenerade vi återigen raskt uppför sluttningarna till gamla stan. Där, under hotell Hilton i djupa källarvalv i ett dominikanerkloster, hade vi bokat vinprovning i Faust Wine Cellar. Där berättade Gabor initierat om alla de viner vi fick smaka. Vi hade valt ett paket med fem olika ungerska viner, två vita, ett rose och två röda. Som avslutning fick vi också smaka ett rött dessertvin som jag och Carina provat förra gången. Det var fortfarande utsökt!

Efter allt vin, men ingen mat, gick vi över till Restaurang 21 strax intill. Den hade vi förbokat kvällen innan, annars hade vi inte fått plats. Restaurangen är omnämnd i Michelin guiden och vi fick också mycket god mat!

På nyårsaftons morgon tog en del av oss spårvagnen bort till Frihetsbron vid hotell Gellert och gick sedan över bort till Saluhallen där vi botaniserade ett tag, beundrande alla ungerska delikatesser vackert upplagda i mängder av små stånd, fortsatte upp på andra våningen där mängder av hantverk erbjöds. Därefter fortsatte vi via gå- och shoppinggatan Vaci Utca fram till Vörösmarty torget och Gerbeaud caféet. Där sammanstrålade vi  allihop och avnjöt läckra mackor och bakverk i miljö av Europas äldsta och mest traditionella fikaställe. Här uppfann man redan på 1800-talet take-away konceptet, då med deras hemlagade pajer.

För att ge gruppen lite mer fakta om Budapest hoppade vi sedan på en av Hop On Hop Off bussarna och följde med den runt, lyssnandes till en gotlänning som berättade i hörlurarna för oss, texten verkade vara direkt översatt med Google translator, vilket då och då gav upphov till roliga infall. Efter 1½ timme passade vi på att hoppa av på en av stationerna som låg närmast hotellet.

Sedan var det dags att förbereda sig inför Nyårskvällen.
Ralph och jag tog först en öl i hotellbastun, sedan var det dags att snygga till sig. När alla var klara, träffades vi på Ralph och Evas rum för en fördrink och lite allsång.
Sedan kom tre taxibilar och förde oss upp till gamla staden och hotell Hilton, där vi skulle fira in det nya året på deras Icon Restaurant. Vår taxi startade först men kom 2:a till Hilton trots hans idoga försök att köra rally. Hilton hade bestämt att kvällens dresskod skulle vara black tie optional (smoking eller svart kostym) så Ralph blev förvånad när det stod ”no smoking ” på en skylt:)

Efter en välkomstdrink med vinkaviar (gjort på agar-agar) blev vi på ett mycket professionellt sätt serverade den ena läckerheten efter den andra till tonerna av en mycket duktig trio som spelade lågmält och behagligt i bakgrunden.
Kvällen försvann snabbt i glada vänners sällskap och strax vad det nära tolvslaget och dags för den traditionella champagnen! Egészségedre!
Vi studerade stadens ljus och fyrverkerier en stund genom de stora fönsterna, men sedan tog vi mod till oss och trotsade de 10 minusgraderna utan ytterkläder för att beundra utsikten från Fiskarbastionen bredvid istället. Ralph och Eva hittade en annan väg ut genom restaurangens kök, passerande förvånade kockar.

Sedan var det dags för dans! En trappa upp fanns ett stort dansgolv och ett mindre storband som spelade 80- och 90-talsmusik som det svängde om!
Till slut tvingades vi inse att festen var slut, och då kändes det skönt och uppfriskande att promenera ner till hotellet via alla trappor igen i den kalla stjärnklara och stilla natten, med en sista beundrande blick ut över det vackra Donau och Parlamentet!

Nyårsdagen gick i lugnets tecken!
Efter en lååång frukost, samlades vi i hotellbaren och strövade längs med Donau bort till Lukasz-badet. Det var alltså dags för Nyårsbadet! Som vanligt var det rörigt vid biljettkassan och svårt att förstå vilken biljettyp man skulle köpa. Vi fick en kabin per par men alla fick armband. Efter att ha lyckats aktivera var sin kabin med hjälp av armbanden, insåg vi att det bara gick att öppna respektive kabin igen med ett av varje pars armband! Så en i varje par fick bli huvudansvarig:) Efter ett inledande bad i den stora varma utomhusdelen från 1884, gick vi även över till den äldsta delen med sin 40-gradiga bassäng under valvbågar från 1500-talet och en skön ångbastu. Men redan på 1200-talet hade man börjat utnyttja de varma källorna på denna plats.
En enkel lunch intogs i badets café med öl och varma mackor.

En ”aning” behagligt varma och trötta promenerade vi så tillbaka till hotellet. I baren varvade vi ner ytterligare  med var sin en läcker cheese cake samtidigt som vi planerade för sista kvällsmåltiden.  Efter diskussion med hotellets personal framkom det att det mesta var stängt eller fullt denna nyårsdag, men vi fick till slut plats i en annan restaurang som också visade sig vara rekommenderad av Michelin som heter Pierrot. Den ligger dessutom mitt emot den andra restaurangen vi besökt i gamla staden som hette 21.
Här fick vi pianomusik, en humoristisk servitör som Per skrämde slag på när han skulle visualisera en berättelse och plötsligt klappade sina händer mitt framför honom. Servitören påstod han fick ”heart stop”, så Per fick klappa händer en gång till för att hjälpa honom igång igen:)
Inte blev det bättre när Ralph efter huvudrätten vitsigt ville titta på ”Desert menu” för att beställa efterrätt:) . Roligt hade vi minsann och återigen, vilken fantastisk mat!

Sedan återstod bara hemresan, kl  8 nästa morgon stod två taxibilar med förvirrade chaufförer och väntade på oss. Vi hade lätt kunnat skippa betalningen då den ene skickade oss till den andre som redan kört iväg efter att ha lämnat av oss på Ferihegy igen.
Farhågor om en svår landning på Sturup  på grund av en storm över Skåne blev dock bara ett litet extra bump vid landningen!

Sicken Nyårsresa vi har haft tillsammans! Tack alla kära vänner för en oförglömlig upplevelse!