Bad Doberan

I augusti 2015 åkte Carina och jag till Tyskland.
För fem år sedan förlovade vi oss på Rügen, så vi tänkte fira detta genom att åka till Nord Tyskland igen.

Vi hittade ett trevligt boende via Risskov  i Bad Doberan i Ostsee området, nära Tysklands äldsta kurort Heiligendamm.
För priset 3300:- fick vi bo på ståtliga Friedrich Franz-Palais i 3 nätter med frukost och tre-rätters varje kväll inkl en "candle light dinner". Denna innebar att sitta i en avskild hörna med levande ljus, ett glas Prosescco och 4 rätters meny.

Vi bokade därför med Stena Line från Trelleborg till Rostock och Sassnitz till Trelleborg hem för 1600:-. Detta därför att vi ville besöka Rügen igen på hemvägen.

Eftersom färjan gick så tidigt, hade vi bokat en natt i Trelleborg på hotell Dannegården, som har ett litet "spa" och bra restaurang, och dessutom ligger det nästan nere i hamnen.

Så efter en god natts sömn i Dux sängar vi körde fram till incheckningen hos Stena Line och visade upp vår bokning.
Vi fick då en lapp att lägga i framrutan och besked att vi skulle köra fram till rad 38. Vi tog oss dit, och körde ombord lite senare.
Båten verkade lite försenad, men vi hade inte bråttom.

Efter att ha åkt i några timmar, började jag studera kustlinjen på avstånd. Det jag då trodde vara Möns klint, visade sig var Rügens kust! Vi hamnade alltså i Sassnitz istället för i Rostock. De hade checkat in oss på fel båt.

Vi förlorade ingen tid på detta, bara bensin.
Vi körde då först in till Binz för att äta lunch, sedan fortsatte vi direkt till Bad Doberhan som ligger strax utanför Rostock.

Väl framme på det 200 år gamla anrika hotellet, backade vi lika många år i tiden. Här har tiden stått stilla, stilfullt, välordnat och vackert. Personalen var otroligt uppassande och maten mycket god. De lärde sig genast att Carina vill ha laktosfri mat och att jag vill ha dubbel espresso efter maten:)

Hotellet ligger just vid en gammal kurpark, och mitt i byn ligger ett järnvägsspår, där ångloket Molli tuffar fram en gång i timmen och kör sedan vidare ut till havet

Nästa dag körde vi så in till Hansestadt Schwerin som ligger ca 6 mil bort. Staden ligger vid Tysklands tredje största sjö, Schwerinensee.
På en liten ö ligger ett av det viktigaste historiska byggnadsverken i Europa, Schweriner Schloss.

Strax intill avgick sightseeing båtar ut på sjön, så vi hoppade på en av dem.
Sittandes på soldäck puttrade vi runt i de olika sjöarna under 1½ timme, inmundigandes öl och kaka:)

En bro mellan två sjöar var så låg att vi måste ducka, och det fick styrhytten också göra, se filmen!

Efter denna sköna upplevelse, styrde vi tillbaka till havet och Heiligendamm.
Denna ort visade sig dock vara ett stort hotell som avspärrade hela byn om man inte bodde på det.
Vi travade runt och kom till slut till en stenig strand där vi kunde doppas oss i det 22 gradiga vattnet.
Ovanför stranden fanns en trevlig after beach anläggning där vi kunde få oss en kaffe .

Nästa dag, efter vår Candle Light Dinner, då vi mindes ringväxlingen på Rügen och mitt frieri och alla dess underbara 5 år som gått, körde vi så söderut till Hansestadt Wismar.
Vi visste att det fanns ett starkt svenskt förflutet här (vi lämnade tillbaks det 1903) men döm om vår förvåning över det storslagna välkomnande vi fick när vi körde in i staden:
Schwedenfest stod det på stora banderoller överallt!
Vi blev så glada  att jag direkt köpte ett par solglasögon och Carina ett par byxor !

Inne i centrum dansade ett folkdanslag från Helsingborg, och innan dess spelade Drum corps från Gnosjö!
Vi intog fika  i ett av stadens otaliga Bäckerei.

Vi lämnade svenskorten och for vidare till Hansastadt Lübeck.
Vi parkerade strax intill Holztentor som är den gamla inkörsporten till staden som ligger på en ö inne i floden Trave.

Där var det minsann också fest, bierfest!
Det blev lite besök på det gamla torget invid Rathaus keller samt varuhuset Karstadt. Vi hittade också en trevlig gaturestaurang där vi fick läckra mackor.
Till slut styrde vi kosan hem till Friedrich Franz igen för en sista 3-rätters måltid.

Sista dagen gick i lugnets tecken.
Efter en sista frukost, packade vi och körde längs motorvägen upp till Stralsund, där vi stannade lite och beundrade utsikten mot Rügen.
En sista tankning med den billiga tyska dieseln innan vi körde fram till färjan i Sassnitz.  Denna gång fanns det bara en färja att välja på som tur var!